SOMMERTIMEPNAN 2017 & GRATIS YOGAUKE FOR NYBEGYNNERE (rull nederst på siden)

 

SOMMERTILBUD / KLIPPEKORT, Trykk her

 

*Påmeldig til morgentimene, innen kl.19.00 kvelden før

*Påmelding til kveldstimene, innen kl.12 samme dag

 

Mariam på mobil nummer: 41268076

Beate på mobil nummer: 47447433

 

Morgen timene: Kom for å starte dagen med yoga, for å vekke kroppen med energigivende flytbevegelser. Øvelsene gjøres  i rolig tempo og med  fokus på pust og tilstedeværelse. Vi kommer til å gjøre solhilsen som oppvarming,bryståpnere, hofteåpnere og andre gode sekvenser for å åpne og støtte kroppen. 

 

Kveldstimene: Kom for å roe ned kropp & sinn. Vi bruker pusteteknikker og rolige bevegelser for å kvitte oss med spenninger og tankespinn som har tatt plass. Vi ønsker å oppnå balanse og harmoni som kjennes varmende og godt lenge etterpå. Vi fokuserer på rolig flyt, foroverbøyninger, hofteåpnere og andre rogivende sekvenser. Timen avsluttes med lang avspenning og litt massasje for de som ønsker det. 

 

Alle nivåer og utgangspunkt er velkommen og vil blir varmt tatt imot. Og er det fint vær og ønskelig, kan vi ha timen i hagen.

 
Vi gjøre deg oppmerksom på at det kan være noen modifikasjoner vedrørende timer ila sommeren.
 
Send mail til post@pranahuset.no om du lurer på noe. 
På forhånd takk!
 
Booking av sommertimekort á 10 klipp, trykk her!
 
 

 

SOMMERYOGA UKE FOR UKE.. SE NEDENFOR!

 

 

Uke 33. Fra 14. - 18.aug.

 

Mandag:

Kl.10.00-11.15 Gentle yoga flow med Beate

Kl.17.30-19.00 Ashtanga Yoga I-II med Mariam

 

Tirsdag:

Kl.10.00-11.15 Ashtanga yoga I-II med Mariam

Kl.17.30-19.00 Yin Yoga flow med Mariam

 

Onsdag:

Kl.10.00-11.15 Gentle yoga flow med Mariam

Kl.17.30-19.00 Yoga med Beate

 

Torsdag:

Kl.09.30-10.45 Yoga flow med Beate

Kl.17.30-19.00 Ashtanga yoga I-II med Mariam

 

Fredag:

Kl.09.30-11.00 FredagsFlyt & Yin yoga med Mariam (Riktig tid)

GRATIS YOGAUKE FOR NYBEGYNNERE!

 
GRATIS YOGAUKE I SANDVIKA FOR NYBEGYNNERE
Aldri trent eller praktisert yoga før, men er litt nysgjerrig?
Har du litt erfaring, men ikke vært hos oss på Pranahuset før?
Ønsker du en innføring i yoga for å se om dette er noe du vil fortsette med?
 
Vi arrangerer denne uken for å legge terskelen lavere for de som er nysgjerrige og har gått en stund å tenk å prøve, men som kanskje ikke har turt å melde seg på enkelt timer eller kurs.
 
Her får du en god og grundig innføring i yoga og vi retter søkelyset til:
Hva er yoga?
Hvordan fungerer kropp og sinn, under og etter timen?
Hvordan fungerer yoga for eventuelle kroppslige og mentale utfordringer?
Er yoga fysisk trening?
Blir man sterk og myk av å trene yoga?
 
Vi underviser denne uken i grunnleggende yogaøvelser som du vil se og kjenne rask. Du vil bli instruert av lærere som har lang og bred erfaring innen yoga og helseforebyggende trening.
Du vil kanskje oppleve en bedring allerede etter to til tre yoga timer.
 
Alle nivåer, kjønn og alder (fra 12-90 år) er velkommen.
Grunnet kapasitet og opplegget om og rundt yogatimene ønsker vi gjerne å vite hvem og hvor mange som er interessert. Så send oss gjerne en mail til post@pranahuset.no om du ønsker å komme på en, noen eller alle timene.
 
Dette er et gratis og uforpliktende tilbud til deg fra oss.
Yogamatte kan du få lånt, men vi anbefaler å ha egen med.
Bekledning anbefaler vi lett og luftig klær eller «yogatøy» Dvs, ikke jeans
 
Her er yoga timene du kan komme på:
 
*Mandag 14.aug.
kl. 09.00-10.00 Grunnleggende yoga posisjoner fra Ashtanga yoga   
kl. 19.15-20.15 Grunnleggende rolig yoga flyt fra yin & yang yoga
 
*Tirsdag 15.aug.
kl. 08.30-09.30 Grunnleggende yoga posisjoner fra Ashtanga yoga  
kl. 19.15-20.15 Grunnleggende rolig yoga flyt fra yin & yang yoga
 
*Onsdag 16.aug.
kl. 07.00-08.00 Grunnleggende rolig yoga flyt fra yin & yang yoga
kl. 19.15-20.15 Grunnleggende yoga posisjoner fra Ashtanga yoga
 
*Torsdag 17.aug.
kl. 09.30-10.30 Grunnleggende yoga posisjoner fra Ashtanga yoga
kl. 18.30-19.30 Grunnleggende rolig yoga flyt fra yin & yang yoga
 
*Fredag 18.aug.
kl. 09.30-11.00 FredagsFlyt & Yin Yoga (for alle nivåer)
 
Gratis parkering! Vel møtt til vårt flotte yogahus😊
 
Pranahuset - Yoga & Pilates i Sandvika
Otto Sverdrupsvei 9, 1337 Sandvika
post@pranahuset.no
Mobil 41268076
 
Del gjerne dette notatet med dine!

Mariam er i dag anfallsfri fra Epilepsi

Navn: Mariam Iverine Stensvik Mørkås
Studio: Pranahuset – Yoga & Pilates
Sted: Bærum/Sandvika
Nettsted: www.pranahuset.no

Hvorfor startet du med yoga?
Første gang jeg møtte på en yogatime, var fordi jeg var nysgjerrig. Jeg hadde hørt at yoga var fysisk og mental trening. Mer trengte jeg ikke å vite.

I år 2004 begynte jeg min yogareise, og allerede etter første time merket jeg at jeg gledet meg veldig til neste gang. Mellom hver yogatime var som en terapiuke, hvor jeg undret meg over små og store forandringer i kropp og sinn. Skjønte raskt at dette er en reise jeg vil fortsette så lenge jeg kan puste.

Hvordan har din yogapraksis endret livet ditt?
Min fysiske og mentale yogapraksis har forandret mye i mitt liv.

Det føles som om yoga har hjulpet meg til å se livet fra et annet perspektiv enn tidligere (blir jo eldre og mer moden;) men jeg føler virkelig at livet mitt er blitt friere og mer interessant.

Fra et medisinsk perspektiv har jeg faktisk dokumentasjon på det.

Jeg ble frisk… frisk fra epilepsi!
I 12 års alderen fikk jeg mitt første epileptiske anfall. Og siden den gang har jeg levd med diagnosen. I årene som gikk medførte det mange store anfall og stadige rykninger, som slet fryktelig på kropp og sinn. Det var en vanskelig og til tider en tung tid. Og dager kunne være uforutsigbare.
Når jeg ser tilbake og skal sette ord på det nå, så følte jeg meg til tider, annerledes og alene. Etter 26 år med epilepsi ble det et liv jeg hele tiden måtte ta hensyn til. Noe forøvrig legen og nervologen mente jeg for alltid kom til å leve med. I dag har jeg faktisk vært anfallsfri siden år 2010. Etter oppfølginger, blodprøver og EEG- kunne jeg erklæres frisk. Jeg er rett og slett dokumentert frisk! Fikk også bil lappen på livstid. 
Er også i dag helt medikamentfri.

Jeg er ikke i tvil om at jevnlig yogapraksis har hjulpet meg til et nytt og bedre liv. Med et oppmerksomt nærvær til livet, lever jeg et rikere og mer fryktløst liv.
Jeg liker å utforske mitt eget liv og blir mer og mer nysgjerrig! Fra et roligere sinn, kommer utrolig mye "frem i lyset". 

Fortell oss om din yogalivsstil:
Min livsstil blir jeg mer og mer komfortabel med. Jeg har fine rutiner hver dag. Er mer reflektert og nyter de små og særlig helt stille øyeblikkene. Har et annet spisemønster og elsker grønn energigivende mat. Har stille og nødvendige stunder hver dag. PC og mobil legges bort og lys tennes inne. Ute har jeg skogen og et fast sted jeg oppsøker nærmest daglig. Meditasjon har blitt en viktig del av mine dagsrutiner. Alt fra 5-30 minutter er jeg fornøyd med. Er det en dag jeg ikke får til dette, så er det også helt ok.

Hva gjør deg til en god yogalærer?
Jeg tror at med de livserfaringene jeg har, med en noe emmosjonell vanskelig oppvekst, har jeg lettere for å se andres sårbarhet tror jeg. Jeg mener å ha god evne til å se andre (elever) med en ro og trygghet. Jeg vet hvor sårbart det kan være å møte seg selv på yogamatten. Jeg hadde selv en del «bagasje» da jeg begynte med yoga og vet hvor tungt det kan være å gå igjennom alle faser.

Men jeg skjønte fort at yogaen ble min terapiform og trygge plattform, og gå i gjennom alle nødvendige yoga/terapitimer har gjort meg mye tryggere og en mer selvstendig person. Jeg har blitt bedre på å ta de beste valg for meg selv.

Når jeg underviser/instruerer yoga, syntes jeg det er noe vakkert med mennesker i samme rom, de gjør de samme tingene sammen.. (som å puste, å være, og å være synkroniserte) Og å følge deres utvikling er rørende. Det er som om vi snakker samme språk uten å bruke verbale verktøy. Vi ønsker egentlig detsamme. Et godt sted å være, finne vårt indre. Indre fred og trygghet.         

Det har alltid vært viktig for meg å være tilstede og å hjelpe andre mennesker.

Hva er ditt mest minneverdige yogaøyeblikk?
Mitt mest minneverdig øyeblikk var da jeg løste koden med hodestående. Det å mestre noe jeg fryktet, var en deilig og fri opplevelse. Jeg kunne plutselig stå å fryde meg oppned i mange pust. 

Hvordan får du din yogapraksis til å passe inn i hverdagen?
Jeg har brukt litt tid på å finne min form.. mitt rom og tid, min space.
Jeg elsker å praktisere yoga om morgenen, før familien står opp, men det er ikke hver morgen det passer å praktisere yoga, pranayama og meditasjon. Så da kan det bli på et annet tidspunkt. Yoga for meg kan også være en tur i naturen.

Hva gjør du når du ikke praktiserer yoga?
Som eier og administrativ leder av Pranahuset er det mye jobb og et stort ansvar. Er også heldig som har flere faste og noen av de beste instruktører som jeg har god kontakt med og er mine venner.
Jeg instruerer også egne Yoga-timer på Pranahuset og i bedrifter. Ellers er jeg ute å går tur hver dag, alene eller med en venninne. Ettermiddagen og kvelder er det kosetid med mann og barn.

Har du noen visdomsord du vil dele med oss?
Finn din styrke gjennom stillhet i sinnet ♥

TILBAKEMELDINGER FRA VÅRE ELEVER!

 

 

Hvordan syntes du treningen påvirker deg, fysisk og mentalt?

 

"Jeg synes tilbudet er veldig bra! Flinke instruktører og hyggelig sted å være. 

Fantastisk deilig de gangene det vanker litt massasje i løpet av avspenningen på slutten"

 

"God trening og deilig avslapning for kropp og sjel. 

Merker effekt både på styrke og fleksibilitet, og på pusten og roen i hverdagen"

 

"Tilbudet er fint og godt, men synes tilbudet er mindre på kveldstid enn på dagtid. Vanskelig for 100% yrkesaktive å få samme mulighet"

 

"God påvirkning, men har ikke deltatt tilstrekkelig ganger for å få fullt utbytte, kun noen få ganger"

 

"Pilates virker som egenbehandling av kroppen, myker opp, gir styrke og balanse. Virker avstressende og beroligende mentalt"

 

"Jeg synes tilbudet deres er veldig bra"

 

"Jeg har stort utbytte av pilatestreningen hos dere"

 

"Hadde det ikke vært noe Pranahus, hadde det blitt smått med trening på meg. Jeg har aldri følt meg vel i gymsaler og lignende, så dette er topp. Håper dere får det til å gå rundt økonomisk og at dere fortsetter i mange år.

Hjertelig takk til dere alle"

 

"Et personlig og intimt treningsstudio fordi som ikke ønsker store og fancy lokaler og ikke minst med meget rutinerte ledere" 

 

"Yogaen gir deg styrken og den mental treningen som skal til for å holde seg "oppe" - med menisk knær og prolaps rygg!!! Helhets trening på det beste!"

 

"Jeg syntes tilbudet deres er veldig variert og bra. 

Noe for alle uansett alder og hvor øvet man er" 

 

"Bare det å komme inn på pranahuset gir god og rolig energi hos meg. Treningen har vært bare god, jeg har lært utrolig mye om å kunne lytte til kroppen og bruker pusten samt avspenningsteknikker daglig! 

Så jeg har masse igjen for treningen hos dere. Og ser frem til hver eneste time"

 

"Tilbudet er veldig fint for meg. Yoga med litt styrke og mye avspenning er det jeg trenger.

Det er ukens høydepunkt, det gir avspenning og styrker kroppen, det er som å gå i behandling og dette gjør en selv (sammen med dere)

Takk til dere, dette er meget kjærkomment!"

 

"Hei flotte jenter på Pranahuset.

Dere er utrolig dyktige, morsomme, profesjonelle og flinke trenere.

Selv gamle stive skrotter fryder og akker seg!!

Stadig nye tilbud, jeg meldte meg nesten på et gravidkurs i en alder av 73, så da kan dere selv tenke dere hvor fristende DET kurstilbudet var.

At jeg nå ”måtte” ut i jobb, er den eneste grunnen til at jeg sluttet i høst, og jeg savner timen hver eneste onsdag.

Jeg har gått til timen med pusten i halsen, og skuldrene opp til ørene, og kommet hjem med pusten i magen og skuldrene ”på plass”, til og med sjelen

Slår seg til ro, enda så stivt og nedslitt dette skabernaklet er"

 

"Er stort sett fornøyd med deres tilbud, hadde det vært flere morgentreninger med pilates, hadde jeg muligens vurdert en time til. 

Føler meg som ny etter en time hos dere. Kan bare si at jeg er super fornøyd. 

Dyktige trenere!"

 

"Tilbudet er variert. Jeg er et vanemenneske og vil gjerne ha fysisk trening i tillegg til det meditative som ligger i Yoga. Jeg foretrekker derfor faste tider for å alltid ha det først på timeplanen. Fysisk fører treningen til styrke og smidighet. 

Mentalt gir det en større ro når det samler seg stresshormoner" 

 

"Jeg synes at onsdagstilbud er bra. Generelt sett synes jeg at ukentlig antall timer kunne økes.

Jeg føler meg veldig bra både mentalt og fysisk kvelden og dagen etter en skikkelig yoga trening. Jeg undres hver gang hvor bra effekt Yoga har på meg. 

Jeg øver litt hjemme, men gruppetimene er ukens høydepunkt"

 

"Jeg anser meg som veldig nybegynner på Yoga, hadde ikke erfaring før jeg meldte meg på Qigong for ett år siden. Jeg er veldig fornøyd!! Har i tillegg vært med på en del Fitness Flow klasser som også er veldig bra. Ikke i tvil om at begge disse timene er bra for meg. Slet i høst med langvarig lungebetennelse og følte meg ganske utmattet. Syns kreftene kom tilbake når jeg kom i gang med Qigong. Tror også styrketreningen er bra, mindre vondt i rygg når jeg trener regelmessig, og betente skuldre tåler stadig mer og blir ikke verre! Tilfredsstillende å merke fremgang og økt utholdenhet. Også bra avspenning og «fri» fra stress. Deilig atmosfære, helt nydelig at det ikke er høy musikk og full sal slik det er på andre treningssentre."

 

"Jeg synes dere har et variert og godt tilbud,med flotte dyktige og kunnskapsrike instruktører. Fysisk har jeg blitt sterkere og smidigere. Jeg blir utfordret på timene , det gir god mestringsfølelse. Jeg har også blitt flinkere til å roe ned gjennom gode pusteøvelser. Går alltid fra Pranahuset og tenker ; "dette må jeg aldri slutte med"

 

"Tilbudet er variert med mange valgmuligheter.Enkelt å finne noe som passer ift.sitt eget nivå.

Treningen påvirker meg positivt! Både mentalt og fysisk , - hvorfor begynte jeg ikke før!! Er blitt sterkere og mykere på 1 1/2 år. Føler meg veldig heldig som har oppdaget Pranahuset med alle dere nydelige og dyktige."

 

"Jeg er veldig fornøyd med min pilates time. For meg er det en deilig time. Føler at det hjelper til å holde meg myk og at balansen blir bedre."

 

"Jeg synes Pranahuset har et godt vektet program med både ulike typer instruktører og tilbud. Det er litt for en hver smak, men det samme fokus: Sterk kropp, rolig sterkt sinn. Jeg har hatt gleden av å følge dagtilbudet Yoga flow, samt enkelte drop in timer i Ashtanga!

Som jeg sa over - timene er et vanvittig løft både mentalt og fysisk. Du kan ikke få en bedre start på uken enn flowtimen, mandag morgen. Kommer ut derifra hver gang: salig, rolig og føler meg som en verdensmester - klar for å møte utfordringene for uken. Sterk i kroppen - sterk til sinns. Kroppen har blitt merkbart sterkere og mykere, og effekten kom overraskende fort!"