INSTRUKTØRENE OG KURSENE

HEIDI RYDJORD, UNDERVISER:

 

PILATES STYRKE:

Er en avstressende, men meget effektiv form for styrketrening. Man trener støttemusklatur i mage og rygg maksimalt, men også resten av kroppen blir godt trent. I Pilates bruker man kun egen kroppsvekt som motstand, og man bruker pusten bevisst til å utføre enkle øvelser. Ved jevnlig trening blir man sterkere og smidigere, og man får bedre holdning og pust. Du kan forvente deg at du får utviklet bedre kjernemuskulatur, kroppskontroll og forståelse for grunnprinsippene i Pilates. Passer for alle.

 

ENERGIFLYT YOGA:

Energiflyt yoga er en dynamisk yogaform der posisjonene utøves i flyt bundet sammen av pusten. Gjennom pusten i øvelsene øker man sirkulasjonen i kroppen og kan lettere gi slipp på spenninger.

Posisjonene er valgt for å styrke svak muskulatur og for å åpne stramme områder for å få bedre energiflyt i kroppen.

 

Det vil være rom for individuell tilpasning. Modifikasjoner blir gitt til de som trenger det og utfordringer er tilgjengelig for de som er åpne for det.

På dette kurset vil det være fokus på "alignment" presis plassering i posisjonene ikke bare fra utsiden, men også fra innsiden.

Pranayama (puste teknikker) og meditasjon vil bli introdusert på kurset.

 

Kort beskrivelse av timen:

Vi innleder med Pranayama for å roe sinnet, deretter kommer den fysisk utfordrende delen også avslutter vi med avspenning og kort ledet meditasjon.

Hvis du ønsker mer styrke og fleksibilitet og er klar for en litt dypere praksis, er dette timen for deg.

 
YIN YOGA & MEDITASJON:
 
Yin yoga er en rolig og meditativ form for yoga.
Timen starter med en myk yoga flow, deretter gjøres alle posisjonene sittende eller liggende på matten.
Det er færre posisjoner i en yin yoga time enn i en vinyasa time.
Fokuset i timen er å holde posisjonene stille over lengre tid og slappe av i muskulaturen.
Vi uanstrengt holder posisjonene over flere pust til kroppens dyptliggende bindevev i og rundt muskulatur og ledd, kan dermed klare å løse opp i spenninger, stress og slaggstoffer som sitter i området vi jobber med. 
Som verktøy for å gi slipp bruker vi blokker, pledd og bolster.

Vi vil jobbe med pusteteknikk og tilstedeværelse i hver posisjon.
Hver time avsluttes med meditasjon.

Timen passer for alle og er et flott supplement til mer dynamisk yoga praksis.
 
 
 
 

MARIAM STENSVIK MØRKÅS, UNDERVISER:

    

DYNAMISK YOGA FLYT:

Timen bygger seg opp fra myke rolige bevegelser, (det kan være fokus på f.eks skuldre, rygg, nakke, lange gode strekk som får ekstra oppmerksomhet)

Kropp og sinn vil være mer innstilt for styrke, flyt, sirkullære bevegelser, smidighet, fleksibilitet & balanse. Flowserien blir du introdusert for hver gang, slik at du raskt vil komme inn i flyten og bevegelsene uten å tenke så mye. Vi beveger oss etter behagelig og rolig musikk.

Det blir ofte lagt inn pause/refleskjon i eks "barnet" etter hver sekvens.

Timen roes gradvis ned med avspenning og yin-posisjoner.

Savasana (total avspenning) til slutt med pledd, lavandel øyepute og bolster.

Timen passer i utgangspunktet for alle og blir alltid undervist med modifiserte og avanserte øvelser. Målet og meningen med timen er at du skal forlate matten med god varm følelse av indre styrke, smidighet, fleksibilitet, mestringsfølelse og flyt i hele kroppen.

Mariam gikk i lære/akademitrening og tatt instruktørkurs hos Yoga üniao (nå Joy yoga) 2014

 

ASHTANGA VINYASA YOGA:

Ashtanga er en internasjonalt anerkjent form for vinyasa yoga: Fysiske øvelser som praktiseres med synkronisert pust i en sammenhengende flyt.

I Ashtanga er øvelsene satt sammen til en bestemt sekvens i flere serier utformet av Sri. K. Pattabhi Jois.

I en ledet Ashtanga-time går vi gjennom deler/hele første serien, med nødvendig instruksjon underveis. Serien innledes med solhilsener og fortsetter med stående og sittende stillinger, foroverbøyninger, bakoverbøyninger, omdreininger og opp-ned stillinger. Ashtanga er et fysisk krevende system, som gir stor belønning i form av styrke, fleksibilitet, utholdenhet, fokus og klarhet i kropp og sinn.

Savasana, avspenning litt slutt!

Mariam har praktisert Ashtanga yoga siden 2005 og tok sin Teacher Training i Ashtanga Vinyasa Yoga ved Hiyoga hos Basia Lipska Larsen.

Sertifisert RYT200 2016

 

YIN YOGA TERAPI:

Yin yoga passer for alle nivåer og situasjon. På timen mulighet til å reflektere. God tid til å gi slipp på gamle mønstre som har satt seg i tankene og muskullært i kroppen. Kroppen får tid til å kvitte seg med spenninger i stive hofter, rygg, skuldre, nakke og hodet. En egen og individuell terapitime der bindevevet, nervesystemet, sinnet, ligamenter får tid til å respondere.

I denne yogaformen blir vi i posisjonene lengre, opp til 5.minutter. Vi tar i bruk hjelpemidler som bolstre, klosser, yogabelte og teppe. 

Det er en time som vil fokusere på pust, rolige myke bevegelser, meditasjon og savasana (hvilestilling). 

Vi har en "oppvarmingsdel", som skal gjøre kroppen klar til en dyptgående stretching. Vi tar med gode bakoverbøyer, fremoverbøyer, rotasjoner. Utvalgte Stående, sittende og liggende øvelser hver time tilpasset årstiden. Timene varierer noe fra gang til gang! Du får god mulighet til å kjenne på det fysiske, psykiske og mentale og å kvitte deg med spenninger og blokkeringer som har satt seg i kroppen. YinYoga er et godt supplement til annen Yoga eller Pilates.

Lett massasje utføres,

Mariam har fullført Ishta yin yoga 1.modul teacher training hos Ulrica Nordberg i Sverige, 2014.

Og i 2015 fullførte hun Prana Yin yoga TT modul 1 og 2 hos Ina Løvdal

 

YOGA VELVÆRE:

Denne timen beveger vi oss i rolig tempo. Målet er å oppnå følelsen av velvære, tilstedeværelse, harmoni & fri flyt i hodet og kroppen.

Det blir lagt opp enkle sekvenser som åpner, varmer og styrker kropp og sinn. 

Ekstra i denne timen vil være mye hands on og massasje når eleven er i yoga stillinger. 

Du behøver ikke gjort eller ha erfaring med yoga fra før. Timen passer for alle nivåer. Varmt velkommen!

 

YOGA FOR NYBEGYNNERE

Yoga for nybegynnerer går ut på enkle og rolige bevegelser. 
Det blir samme øveler fra (Ashtanga yoga), fra gang til gang.. gjennom 4 uker. Men vi adder på litt fler øvelser etterhvert. 
 
Det du kan forvente deg og oppnå på dette kurset er: 
*Større forståelse mellom samspillet av kropp og sinn.
*Sterkere og rettere holdning. 
*Smidighet, fleksibilitet og mykere kropp. 
*Minsker stress/spenninger som har etablert seg muskulært. 
*Yoga stilner tanke støyen i hodet.
 
Vi går igjennom teknikk, viktigheten av pust og tilstedeværelse.
Du kan raskt kjenne, se og føle tydlige endringer. En god og effektiv progressjon. 

 

Mariam Iverine Stensvik Mørkås er Administrerende daglig leder og founder av Pranahuset AS

Mobil 41268076

 

INA LØVDAL, UNDERVISER:

 

 

YIN & YANG YOGA MED INA:

 

Yin yoga ”Stillhetens kraft” – ”The practice of quiet power”.

 

Yin yoga har sine røtter fra Taoismen og den Kinesiske medisin. I dagens tempo-baserte yang-dominerende verden hjelper yin yoga oss til å få en dyp ro og dermed opprettholde balanse mellom aktivitet og hvile. Gjennom å holde stillinger lenge blir kroppens indre organer stimulert, skjelett-muskulaturen blir både mykere og sterkere, og samtidig utforsker vi vår rolige, mottakende yin natur og lærer å tilnærme oss vår opprinelige rytme i harmoni med naturen. Dyp pust og stillhet øker vår bevissthet og tilstedeværelse i kroppen, og påvirker ikke bare kroppen fysisk, men også dypt emosjonelt og mentalt.

 

Vinyasa Flow (Yang yoga) er en dynamisk yoga flow som bedrer kroppsholdningen, muskel og core styrke. Praktiseres etter vinyasa prinsippet hvor pust og bevegelse synkroniseres gjennom myke sirkulære sekvenser.

 

Prana Yin & Vinyasa Flow (Yang) Yoga sammen som et hele er en teoretisk og praktisk retning inn til en av de mest helhetlige tilstedeværende yoga praksiser vi har i dag.

 

 

Myke enkle bevegelser som gir kraft og smidighet i kroppen. Vi fokuserer på pusten som vi forener med bevegelser og tilstedeværelse. En meditative time som gir glede og ro til sinnet. Kurset passer for alle, og spesielt for deg som:

  • er sliten eller utbrent og ønsker mer energi
  • ønsker å redusere stress
  • ønsker å bedre vitaliteten 
  • har nakke- og ryggplager 
  • har skader, eller trenger å restituere deg etter skade eller operasjon
  • ønsker bevegelighet og mykhet gjennom enkle øvelser 
  • ønsker å gjøre noe godt for å komme i balanse, bade i kropp og sinn.

 

 

 

LINN STOKKE UNDERVISER:

 

YIN & YANG YOGA MED LINN:

Dette er en time som skaper optimal  balanse mellom Yin og Yang.

Vi starter med bevisthetstrening/mindfulness for å styrke fokus og selvnærvær.

Deretter gjør vi Yoga sekvenser som skaper fri flyt i kroppen, styrker kjernemuskelatur og åpner for dyp velvære.

Andre timer fokuserer vi kun på Yin aspektet, pust og fordypning.

(se beskrivelse under) 

Gjennom ukene vil kombinasjonen av Yin og Yang yoga gjenopprette  ny balanse og helse som vil styrke deg der du er i livet akkurat nå.

 

YIN YOGA:

Yin yoga time  er en rolig time hvor vi ligger lengre i hver stilling.Vi stimulerer på denne måten bindevev og ledd til å spenne av, gi slipp på blokkeringer og åpne for dyp helsebringende velvære.

Timen inneholder også trening som regulerer nervesystemet, styrker evnen til fokus gjennom bevisthetstrening/meditasjon.

”Yin skaper mobilitet og er den viktigste formen vi kan trene jo eldre vi blir, eller som medisin i en stresset hverdag”

Passer for alle- også de som skal bygge seg opp etter sykdom.

Litt om Linn bakgrunn:

Linn er sertifisert yoga alliance lærer, 200 t. Meditasjonslærer og sertifisert 

SE /NARM/TRE terapeut (spes. Stress) 

 

 

LIS STRØM, UNDERVISER:

 

FITNESS FLOW:

Klassene starter med en dynamisk oppvarmingsdel der vi får igang sirkulasjon og bevegelighet. Deretter er det effektiv styrketrening med øvelser tilpasset den enkeltes nivå slik at alle får godt treningsutbytte.

Vi avslutter med en uttøydningsdel med øvelser hentet fra yoga.

Denne timen passer for de som vil ha god styrketrening!

Praktisk info; ta med yogamatte til timen. I tillegg bruker vi noe enkelt treningsutstyr.

 

 

PHILLIP SKOGEN UNDERVISER:

ASHTANGA YOGA:

Ashtanga Yoga er ei dynamisk yogaform, der ein ved å forene pust og bevegelse legg eit godt grunnlag for sinnsro, tilstedeværelse og konsentrasjon, samt ei rekke andre helsemessige fordelar som auka fleksibilitet, styrke og vitalitet.

I utøvinga av Ashtanga Yoga er i den subjektive opplevelsen det viktigaste. Dei fysiske øvelsene fungerer i hovudsak som eit hjelpemiddel for å utforske og utvikle sine potensial både fysisk og mentalt. Øvelsane legg eit godt grunnlag for eit ope og ærleg møte med oss sjølve, og alt det fører med seg på godt og vondt. Det sentrale er pust og tilstedeværelse. Yoga hjelper oss innover mot djupet av vårt indre, og er ein fin måte å kunne observere og bli bedre kjend med vår eigen pust, noko som kjem godt med i alle former for stressmeistring.

Phillip implimenterer og andre forløysande kroppsøvelsar i sine klassar, med hensikt å fremme leik og glede i timane.

 

KRISTIN BOCHUD UNDERVISER:

 
I mine yogaklasser er jeg opptatt av å skape en rolig og harmonisk atmosfære. På den måten er det lettere å jobbe med yogaens dyptgående teknikker. Yoga er meditasjon i bevegelse og jeg har fokus på tilstedeværelse i kropp og sjel.

 

YOGA FOR GRAVIDE

Yogaens fantastiske teknikker myker opp og styrker kroppen til fødsel, samtidig som den gir avspenning og ro. Pusten er et fundament i yogaen og et helt nødvendig hjelpemiddel under fødsel. Denne hjelper mor til å spenne av og ha bedre kontroll under riene. Avspenning reduserer stresshormoner i kroppen som overføres gjennom morkaken til barnet. Gjennom de fysiske øvelsene er det fokus på å styrke og smidiggjøre ben, rygg, hofter og bekkenbunn. Yogaen gir også et pusterom i hverdagen og "egentid" for mor og barn, hvor de møtes fra sjel til sjel.

Kurset er åpent for alle som er gravide, uansett hvor langt moren har kommet i svangerskapet. Øvelser tilpasses etter hvor langt den gravide er på vei.

Deltakerne får også med et infohefte med enkle øvelser, pusteteknikker og nyttige tips under svangerskapet.

Vedrørende kurs: Ta kontakt med kristin@mysatnamyoga.no

 

BARSEL YOGA

- med babymassasje
 
Denne timen er for deg som har blitt mamma. Her blir moren kjent med barnet sitt på en spesiell måte. Vi har fokus på å styrke samspillet gjennom tilstedeværelse, sang, yogaøvelser, avspenning og en lengre babymassasje. Yogaen tilbys i nydelige lokaler på Pranahuset i Sandvika.
 
De fysiske yogaøvelsene for moren har hovedvekt på å styrke rygg, skuldre og nakke som ofte blir ekstra belastet under svangerskap og amming. Vi vil også jobbe med å få kontakt og styrke kjerne- og bekkenbunnsmuskulatur.
 
Når kan man starte med Barselyoga? Babyen kan være mellom 6 uker - 2 mnd og frem til krabbestadiet. 

Timen passer for alle, øvelsene tilrettelegges etter behov. Her vil det være rom for amming, soving, bleieskift og ellers det barnet har behov for.
 
Vedrørende kurs: Ta kontakt med kristin@mysatnamyoga.no
 
 
KUNDALINI YOGA

Kundalini Yoga er et kraftfullt og effektivt system for selvtransformasjon og personlig utvikling. Med Kundalini Yoga kan du skape en sunn kropp, utvikle et balansert sinn og få dypere kontakt med din indre visdom. Kundalini Yoga, også kalt yoga for bevissthet, består av enkle yogiske teknikker som kan være til nytte for alle, uansett alder og fysiske ferdigheter.

I en yogatime kombineres pust, mudra, øyefokus, mantra, kroppslåser og meditasjon for å stimulere nervesystemet, hormoner og Chakrasystemet (energisentre). I noen meditasjoner inkluderes mantrasang som hjelper oss til å oppnå et dypere nærvær, forbedrer konsentrasjonen og renser underbevisstheten. Mange elsker den vakre mantra musikken i Kundalini Yoga. 

Kurset er åpent for alle nybegynnere- som viderekommende.

 

Litt om Kristins bakgrunn:

Kristin er sertifisert Internasjonal KRI Kundalini Yogalærer, som er en to-årig utdannelse. Hun har praktisert yoga i over 12 år og vokst opp med yoga og meditasjon i familien. I tillegg har hun videreutdannelse for gravide og er sertifisert «Khalsa Way Prenatal Yoga Teacher». 

Kristin har to barn og har tatt kurs hos Oslo Yoga for å bli Barneyogalærer. 

 

TRUDE UNDERVISER:

 

Trude forelsket seg i yoga i 2012, og har siden da tatt lærerutdanning innen Hatha yoga, Vinyasa yoga, GroovyKids Yoga, Gravid- og barselyoga og bygger videre på med Yin yoga våren 2017. Hun underviser i dag fulltid på forskjellige yogastudio i Oslo-området. I hennes undervisning får du formidlet yoga på en trygg måte, hvor glede og latter sitter løst. Hun er like opptatt av de rolige yogaretningene som de mer kraftfulle, og ser verdien i kombinasjonen av dem. 
 

MEDIYOGA FOR STRESS & UTBRENTHET

 

Medisinsk Yoga for stress og utbrenthet er et terapeutisk yogakurs som retter seg direkte mot stress, stresshåndtering og utbrenthet. 

 

Er du fanget i en evig runddans av hverdagsstress? Eller har du vært utbrent over en lang periode, og ikke vet hvordan du skal komme deg videre? Dette kurset passer for alle! Det legges vekt på enkle pusteteknikker, meditasjoner og kroppsøvelser som er med på å aktivere og styrke de grunnleggende funksjonene i kroppen vår, som fordøyelsessystemet, nervesystemet og oksygenopptaket.

Effekten av denne yogaformen er grundig dokumentert gjennom kliniske tester.

 

Dette er kurset for å finne kraft og glede!

Kom akkurat som du er, her er alle velkomne ❤


YIN & YANG YOGA

Yin Yang Yoga Terapi er en Hatha-basert time med en lengre Yin-del på slutten. Timen begynner rolig nede på matten med fokus på pust, sentrering og kroppsbevissthet. Videre går vi inn i en oppvarmingsdel med rolige bevegelser og behagelige tøyninger som får igang hele kroppen, og gjør oss klare til Yang-delen av timen. Yang-delen er flowbasert hvor vi bygger styrke og skaper masse varme i kroppen før den rolige Yin-delen av timen. Timen avsluttes med savasana med et lite dryss nakke- og hodemassasje.

Timen passer for alle.


DYNAMISK YOGA FLOW:

Dynamisk Yoga Flow er en Vinyasa-basert time. Vinyasa betyr pust synkronisert med bevegelse. Dette er en oppkvikkende klasse som vekker kroppen til live på en rolig og behagelig måte. Det å kontinuerlig bevege seg i takt med pusten krever konsentrasjon, og er derfor en veldig fin måte å være tilstede her og nå. Vi begynner timen med å finne en dyp og rytmisk pust, før vi går over i en oppvarmingsdel med bevegelser som får igang hele kroppen. Videre går vi inn i en litt raskere vinyasa flow hvor vi blir gode og varme og gjerne litt svette. Her bygger vi styrke, balanse og fleksibilitet i hele kroppen. Timen roes ned med en avslutningsdel med deilig stretching, og avsluttes med savasana med et dryss nakke- og hodemassasje.

Timen passer i utgangspunktet for alle, men forvent deg gjerne litt utfordringer for kropp og sinn.

 

YIN YOGA:

I Yin Yoga har vi fokus på alt det rolige, myke og stille. Vi går inn i hver stilling med tilstedeværelse, og bruker pusten til å smelte inn i stillingen, og finne fullstendig ro her. Hver stilling holdes mellom 3-5 minutter for at man skal komme inn og jobbe bindevevet, noe som er viktig i Yin Yoga. Gjennom timen vil alle få noen deilig hands-on og massasje, som vil hjelpe deg til synke enda dypere ned til jorden og virkelig kunne lande. Timen avsluttes med en lang avspenning med hode- og nakkemassasje.

Yin Yoga passer alle nivåer, og er perfekt for deg som praktisere dynamisk yoga eller driver med annen fysisk aktivitet. Alle har godt av å roe ned og lytte til 
kroppen.


 

MARTINE UNDERVISER:

Martine Stubberud Nilsson

Martine har praktisert yoga siden 2009. Hun er sertifisert innen Ashtanga, Rocket Yoga, Yin Yoga, Tripsichore, Yogic Arts, gravid- og barselyoga, og tar høsten 2017 utdannelse innen MediYoga. Martine har også Bachelor i dans, og har alltid vært opptatt av kropp og bevegelse. Hun har selv erfart betydningen av å praktisere yoga gjennom stressende tider og fysiske skader. Hun har stor tro på at yoga hjelper både kropp og sinn, og ønsker på sine kurs å dele av sin erfaring og lidenskap. 
 
ASHTANGA YOGA FOR NYBEGYNNERE

I dette kurset vil du lære grunnprinsippene i Ashtanga yoga systemet. Vi vil gå gjennom solhilsen A og B, samt en steg for steg intro til de ulike stillingene (asanas). I Ashtanga holdes vær stilling i 5 pust, og stillingene blir bundet sammen av en flytende vinyasa serie synkronisert med pusten. Du vil også bli introdusert til noen av de andre verktøyene innen Ashtanga som ulike pusteteknikker, bandha (kroppslåser) og dristi (fokuspunkt). Timen avsluttes med en god meditasjon og avspenning liggende på matten. 

Ashtanga Yoga ble opprinnelig kodifisert av K. Pattabhi Jois, og blir ansett som en dynamisk og fysisk krevende yogaform. Pusten sammen med bevegelsene både strekker, styrker og har en rensende effekt på kroppen, og den dynamiske flyten gjør at du holder deg god og varm gjennom timen. Stillingene har også som mål å ta deg på en dypere reise inn i deg selv. 

Martine underviser Ashtanga etter Iyengar prinsippe. Det vil si at belter, klosser og tepper hyppig blir brukt som hjelpemidler for å få en så trygg og korrekt plassering av kroppen som mulig. Dette gjøres for å tilpasse hver stilling til den individuelle kropp, og åpner opp for at alle kan praktisere uansett forutsetning. 

Timen egner seg for deg som er ny til yoga eller for deg som har praktisert yoga en liten stund, men ønsker en ordentlig gjennomgang av prinsippene innen Ashtanga Yoga. 

 

YIN YOGA & AVSPENNING FOR BEDRE SØVN

Yin Yoga er en beroligende og avspennende yogaform. I motsetning til andre dynamiske yogaformer slapper vi her av i stillingene, og holder hver stilling over lengre tid. Når vi slapper av i musklene vil vi nå helt inn til bindevevet i kroppen, og løsne opp i spenninger som sitter der. Gjennom å roe den kroppen forsøker vi å observere og stilne tankemylderet i hodet. Dette vil redusere uro og angst, og dermed også legge grunnlaget for bedre søvn. Vi bruker tepper og klosser for å komme riktig og behagelig inn i hver stilling.

Vi vil også gå gjennom noen beroligende pusteøvelser, meditasjon og avspenningsteknikker som roer ned stresshormonene og det sympatiske nervesystemet i kroppen. Vi forsøker å vekke det parasympatiske nervesystemet som har som funksjon å blant annet senke pulsen og blodtrykket, og la kroppen få slappe av. 

Hver time vil starte med en myk sekvens for at du igjen skal oppleve kontakten med pusten og energien  i kroppen din, og gi en myk overgang fra hverdagen. 

Timen er åpen for alle nivåer.