OM KURSENE

Her kan du lese mer om alle kursene vi tilbyr.

ASHTANGA MYSORE & LEDET MANDAGER

Ashtanga yoga kl.18.45-21.00


Det vil si fra kl.18.45 åpner vi Shala´n  for Mysore (egenpraksis) 

Ledet time starter kl.19.30 (ny info og tid)

Åpningsmantra sammen kl.19.30

 

Med denne muligheten får alle praktisert i samme rom, samme dag, og tid på mandager fra og med 19.august.

Denne timen passer best for de som har kjennskap til Ashtanga seien (1.serien)

Er du helt ny i ashtanga yoga og yoga generelt anbefaler vi deg denne timen fra høsten: Onsdager kl.18.45

 

ASHTANGA YOGA FOR ØVEDE

 

..som har praktisert  Ashtanga yoga fra, el. har tatt et nybegynnerkurs, Ashtanga I.

Synkronisert kan du følge pusten, posisjonene (asanas) og flyten gjennom timen.

 

Vi vil gå gjennom solhilsen A og B, samt en steg for steg intro til de ulike stillingene (asanas). I Ashtanga holdes vær stilling i 5 pust, og stillingene blir bundet sammen av en flytende vinyasa serie synkronisert med pusten. Du vil også bli introdusert til noen av de andre verktøyene innen Ashtanga som ulike pusteteknikker, bandha (kroppslåser) og dristi (fokuspunkt). Timen avsluttes med avspenning liggende på matten. 

Ashtanga Yoga ble opprinnelig kodifisert av K. Pattabhi Jois, og blir ansett som en dynamisk og fysisk krevende yogaform. Pusten sammen med bevegelsene både strekker, styrker og har en rensende effekt på kroppen, og den dynamiske flyten gjør at du holder deg god og varm gjennom timen.

 

Stillingene har også som mål å ta deg på en dypere reise inn i deg selv. 


ASHTANGA YOGA FOR NYBEGYNNERE

Ashtanga yoga er en dynamisk yogastil, hvor pust, bevegelse og meditasjon forenes. Ashtanga yoga passer i prinsippet for alle, man starter bare med forskjellige utgangspunkt.


Dette er en tradisjonell yogastil med sterk forankring i Mysore, India. Den faste serien vi lærer ut gir økt kroppsbevissthet, løser opp spenninger, gir styrke, smidighet, energi men fremfor alt balanserer sinnet. Det helhetlige perspektivet og dens positive effekter har gjort Ashtanga yoga veldig populær og etablert i vesten de siste 20 årene.

AWARENESS YOGA:

Savner du egentid i en krevende hverdag ? 

I denne klassen er det satt av god tid til å kjenne etter, mens vi flyter på pusten fra stilling til stilling. 

Det er rom for "hands on adjustments", god anatomisk veiledning, en dypere tilstedeværelse og dermed økt livskvalitet.

SPINAL CARE YOGA:

Er du plaget av migrene /hodepine, kronisk tretthet, humørsvigninger eller søvnproblemer ?

Da er denne klassen perfekt for deg .

Du blir introdusert i å løfte energinivået med enkle yogaøvelser , basert på en dyp og rolig pust.

Symbiosen mellom pust og bevegelse og god anatomisk veiledning vil bidra til å skape forståelse for hva som skal til for å forandre adferdsmønstre .

Målet er at du kan bevege deg lettere og smertefritt over tid .

Klassen er både for mennesker som ønsker forebyggende tiltak og personer med konkrete behov.

WEEKEND SLOWFLOW & YOGASPA:

Timen har 3 deler og bygger seg opp fra myke rolige bevegelser, (det kan være fokus på f.eks skuldre, rygg, nakke, lange gode strekk som får ekstra oppmerksomhet)

Kropp og sinn vil være mer innstilt for styrke, flyt med sirkulære dynamiske og organiske bevegelser, smidighet, fleksibilitet & balanse. Flowserien blir du introdusert for hver gang, slik at du raskt vil komme inn i flyten og bevegelsene uten å tenke så mye. Vi beveger oss etter behagelig og rolig musikk.

Det blir ofte lagt inn pause/refleskjon i eks "barnet" etter hver sekvens.

Timen roes gradvis ned med avspenning og yin-posisjoner. 

Savasana (total avspenning) til slutt med pledd, lavandel øyepute og bolster.

Timen passer i utgangspunktet for alle og blir alltid undervist med modifiserte og avanserte øvelser. Målet og meningen med timen er at du skal forlate matten med god varm følelse av indre styrke, smidighet, fleksibilitet, mestringsfølelse og flyt i hele kroppen.

 

 

VELVÆRE WEEKEND:

Denne timen beveger vi oss i rolig tempo. Målet er å oppnå følelsen av velvære, tilstedeværelse, harmoni & fri flyt i hodet og kroppen.

Det blir lagt opp enkle sekvenser som åpner, varmer og styrker kropp og sinn. 

Ekstra i denne timen vil være mye hands on og massasje når eleven er i yoga stillinger. 

Du behøver ikke gjort eller ha erfaring med yoga fra før. Timen passer for alle nivåer. Varmt velkommen!

 

YOGA FOR NYBEGYNNERE:

Yoga for nybegynnerer går ut på enkle og rolige bevegelser. 

Det blir samme øveler fra (Ashtanga yoga), fra gang til gang.. gjennom 4-6 uker. Og vi supplerer litt fler øvelser fra gang til gang. 

 

Det du kan forvente deg og oppnå på dette kurset er: 

*større forståelse mellom samspillet av kropp og sinn.

*sterkere og rettere holdning. 

*smidighet, fleksibilitet og mykere kropp. 

*minsker stress/spenninger som har etablert seg muskulært. 

-Yoga stilner tanke støyen i hodet-

 

Vi går igjennom teknikk, pust og tilstedeværelse.

Du kan raskt kjenne, se og føle tydlige fysiske og mentale endringer. Altså en god og effektiv progresjon!

HORMON YOGA FOR KVINNER & JENTER:

I denne yogametoden blir du instruert til å massere og stimulere spesifikke organer og hormon kjertler som eks: 

Hypofysen, skjoldbrusk kjertelen, hjertet, nyrer, lever, milt, eggstokker, bukspyttkjertel mm. 

På denne timen vil vi hovedsakelig gjøre oppvarming, hormonøvelser, puste øvelser og gjøre yoga nidra, samt visualisering og energisirkulasjon. Dette er en spennende metode som er blitt gjort i flere år og forsket på utallige kvinner i alder fra 10-90 år. Opplærings og hovedlæreren vår er 91 år og har reist verden rundt med sin unike metode i kofferten sin. Dinah Rodrigues var nylig i Norge for første gang og underviste et elevkull.

Kom å prøv dette fantastisk verktøyet. Du vil føle deg energirik, balansert, kvikk, våken, konsentrert og glad. Denne metoden gjør at du sover bedre, får mer overskudd, minsker overgangsplager og pms.

AFTER WORK :

Denne 75 minutters express klassen består av dynamiske sekvenser me fokus på en sikker og tydlig veiledning.

Dette er for deg som ønsker å kjenne på den dype kjernemuskulaturen - en både styrkende , strekkene og utfordrende opplevelse .

Fokuset ligger på pust og gode tips om riktig alignment

PILATES CORE FLOW:

Er en avstressende, men meget effektiv form for styrketrening. Man trener støttemusklatur i mage og rygg maksimalt, men også resten av kroppen blir godt trent. I Pilates bruker man kun egen kroppsvekt som motstand, og man bruker pusten bevisst til å utføre enkle øvelser. Ved jevnlig trening blir man sterkere og smidigere, og man får bedre holdning og pust. Du kan forvente deg at du får utviklet bedre kjernemuskulatur, kroppskontroll og forståelse for grunnprinsippene i Pilates. Passer for alle.

 

ENERGIFLYT YOGA:

Energiflyt yoga er en dynamisk yogaform der posisjonene utøves i flyt bundet sammen av pusten. Gjennom pusten i øvelsene øker man sirkulasjonen i kroppen og kan lettere gi slipp på spenninger.

Posisjonene er valgt for å styrke svak muskulatur og for å åpne stramme områder for å få bedre energiflyt i kroppen.

 

Det vil være rom for individuell tilpasning. Modifikasjoner blir gitt til de som trenger det og utfordringer er tilgjengelig for de som er åpne for det.

På dette kurset vil det være fokus på "alignment" presis plassering i posisjonene ikke bare fra utsiden, men også fra innsiden.

Pranayama (puste teknikker) og meditasjon vil bli introdusert på kurset.

 

Kort beskrivelse av timen:

Vi innleder med Pranayama for å roe sinnet, deretter kommer den fysisk utfordrende delen også avslutter vi med avspenning og kort ledet meditasjon.

Hvis du ønsker mer styrke og fleksibilitet og er klar for en litt dypere praksis, er dette timen for deg.

FITNESS FLOW:

Klassene starter med en dynamisk oppvarmingsdel der vi får igang sirkulasjon og bevegelighet. Deretter er det effektiv styrketrening med øvelser tilpasset den enkeltes nivå slik at alle får godt treningsutbytte. 

Vi avslutter med en uttøydningsdel med øvelser hentet fra yoga.

Denne timen passer for de som vil ha god styrketrening!

Praktisk info; ta med yogamatte til timen. I tillegg bruker vi noe enkelt treningsutstyr.

YIN & YANG YOGA:

Dette er en time som skaper optimal  balanse mellom Yin og Yang.

Vi starter med bevisthetstrening/mindfulness for å styrke fokus og selvnærvær.

Deretter gjør vi Yoga sekvenser som skaper fri flyt i kroppen, styrker kjernemuskelatur og åpner for dyp velvære.

Andre timer fokuserer vi kun på Yin aspektet, pust og fordypning.

(se beskrivelse under) 

Gjennom ukene vil kombinasjonen av Yin og Yang yoga gjenopprette  ny balanse og helse som vil styrke deg der du er i livet akkurat nå.

 

YIN YOGA:

Yin yoga time  er en rolig time hvor vi ligger lengre i hver stilling.Vi stimulerer på denne måten bindevev og ledd til å spenne av, gi slipp på blokkeringer og åpne for dyp helsebringende velvære.

Timen inneholder også trening som regulerer nervesystemet, styrker evnen til fokus gjennom bevisthetstrening/meditasjon.

”Yin skaper mobilitet og er den viktigste formen vi kan trene jo eldre vi blir, eller som medisin i en stresset hverdag”

Passer for alle- også de som skal bygge seg opp etter sykdom.

RESTORATIVE & MEDITATIV YIN YOGA:

Bli med på dette hvis du ønsker å utforske,

 

- bedre kontakt med kroppen din, pusten din og deg selv 

- avslapning samt trene bindevev

- lære puste teknikker og kunnskap som skal hjelpe deg i jobb og hverdagen

Yin og Restorative Yoga hjelper å slippe spenningene i kroppen og sinnet.

Du får ro etter timen samt en annerledes energi i kroppen pga stimulering av meridianene.

YIN YOGA & MEDITASJON:

Yin yoga er en rolig og meditativ form for yoga.
Timen starter med en myk yoga flow, deretter gjøres alle posisjonene sittende eller liggende på matten.
Det er færre posisjoner i en yin yoga time enn i en vinyasa time.
Fokuset i timen er å holde posisjonene stille over lengre tid og slappe av i muskulaturen. 

Vi uanstrengt holder posisjonene over flere pust til kroppens dyptliggende bindevev i og rundt muskulatur og ledd, kan dermed klare å løse opp i spenninger, stress og slaggstoffer som sitter i området vi jobber med. 

Som verktøy for å gi slipp bruker vi blokker, pledd og bolster.


Vi vil jobbe med pusteteknikk og tilstedeværelse i hver posisjon.
Hver time avsluttes med meditasjon.
Timen passer for alle og er et ypperlig supplement til mer dynamisk yoga praksis.

 

Passer for alle. Lette og komfortable klær anbefales.

Please reload

© 2019 Pranahuset

  • Grey Facebook Icon

KONTAKT

PRANAHUSET
Otto Sverdrups vei 9,
1337 Sandvika

TELEFON
+47 412 68 076

EMAIL
post@pranahuset.no

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon

NYHETSBREV